O projekcie
LABORATORIA INNOWACJI W ROZWOJU KOMPETENCJI NAUCZYCIELI PEDAGOGIKI SPECJALNEJ I OSÓB ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Projekt realizowany w ramach Programu „Erasmus+”
Akcja KA2 – Współpraca na rzecz Innowacji i wymiany dobrych praktyk,
Partnerstwa Strategiczne na rzecz kształcenia i szkoleń zawodowych
Nr projektu: 2014-1-PL01-KA202-003428
Termin realizacji: 01.09.2014-31.08.2017
Cel projektu:
Celem projektu jest wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie organizowania procesu dydaktycznego z wykorzystaniem nowych metod kształcenia, dostępnych przez zastosowanie Laboratoriów Innowacji w dydaktyce przedmiotów zawodowych i specjalistycznych. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez utworzenie nowych laboratoriów w instytucjach partnerskich, szkolenie nauczycieli pedagogiki specjalnej w zakresie wykorzystania i-Labu w procesie dydaktycznym, wdrożenie i-Labu do kształcenia nauczycieli pedagogiki specjalnej oraz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Partnerzy w projekcie:
- Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Polska – Lider Projektu
- Instytut Technologii Eksploatacji-Panstwowy Instytut Badawczy, Polska
- CEIPES – Centro Internazionale per la Promozione dell Educazione e lo Sviluppo, Włochy
- CJD Maximiliansau, Niemcy
- Univerzita Palackého v Olomouci, Czechy
Opis planowanych działań i roli partnerów:
Działania podejmowane w partnerstwie:
- Przeprowadzenie badań i opracowanie raportu „Organizacyjne i edukacyjne potrzeby nauczycieli osób z niepełnosprawnością”, który pozwoli na przyjęcie takich rozwiązań w ramach projektu, które będą w największym stopniu odpowiadały zdiagnozowanym potrzebom. Badania prowadzone będą na terenie krajów instytucji partnerskich.
- Uruchomione zostaną nowe Laboratoria Innowacji. Instytucje partnerskie (APS-PL, CZ, DE, IT) dla potrzeb laboratorium wydzielą przestrzeń, która zostanie zaaranżowana zgodnie z zasadami funkcjonowania Laboratoriów Innowacji. Laboratoria zostaną wyposażone w odpowiedni sprzęt komputerowy oraz materiały służące rozwojowi kreatywności i pobudzaniu twórczego myślenia.
- Opracowane zostaną nowe wersje językowe oprogramowania VirtualBrainstorm (VBS), które jest podstawą funkcjonowania Laboratorium Innowacji. Oprogramowanie to powstało dla potrzeb funkcjonującego w ITeE-PIB w Radomiu Laboratorium Innowacji, w ramach projektu zostanie udostępnione Partnerom.
Zorganizowane zostanie szkolenie z zakresu administrowania oprogramowaniem VBS oraz moderowania (facilitacji) sesji i-Lab. - Opracowane zostaną scenariusze wykorzystania Laboratorium Innowacji w procesie dydaktycznym.
- Laboratoria Innowacji zostaną wdrożone do praktyki kształcenia nauczycieli pedagogiki specjalnej oraz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Rola partnerów:
Akademia Pedagogiki Specjalnej (Polska) – Lider
zarządzanie projektem, koordynowanie i nadzór nad działaniami podejmowanymi w ramach partnerstwa, zorganizowanie i przeprowadzenie badań „Organizacyjne i edukacyjne potrzeby nauczycieli osób z niepełnosprawnością”, uruchomienie Laboratorium Innowacji, stworzenie strony internetowej jako platformy informacyjno-komunikacyjnej, zorganizowanie cyklu sesji pokazowych, mających na celu zaprezentowanie możliwości wykorzystania i-Labu w procesie dydaktycznym, opracowanie scenariuszy wykorzystania Laboratorium Innowacji w procesie dydaktycznym, wdrożenie i-Labu do praktyki kształcenia nauczycieli pedagogiki specjalnej oraz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Instytut Technologii Eksploatacji – PIB (Polska)
merytoryczny nadzór i wsparcie nad procesem uruchamiania Laboratoriów Innowacji oraz wdrażania ich do praktyki kształcenia, opracowanie nowych wersji językowych oprogramowania i udostępnienie oprogramowania partnerom, ewaluacja projektu, zorganizowanie i poprowadzenie szkolenia dla administratorów oprogramowania i facilitatorów sesji i-Lab, zapewnienie wsparcia dla facilitatorów zakresie organizowania i prowadzenia sesji i-Lab.
Centro Internazionale per la Promozione dell Educazione e lo Sviluppo – CEIPES (Włochy),
CJD Maximiliansau (Niemcy),
Univerzita Palackého v Olomouci, Czechy (Czechy)
udział w badaniach „Organizacyjne i edukacyjne potrzeby nauczycieli osób z niepełnosprawnością”, uruchomienie Laboratorium Innowacji, zorganizowanie cyklu sesji pokazowych, mających na celu zaprezentowanie możliwości wykorzystania i-Labu w procesie dydaktycznym, opracowanie scenariuszy wykorzystania Laboratorium Innowacji w procesie dydaktycznym, wdrożenie i-Labu do praktyki kształcenia nauczycieli pedagogiki specjalnej oraz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Planowane rezultaty/produkty projektu:
- Raport z badań „Organizacyjne i edukacyjne potrzeby nauczycieli osób z niepełnosprawnością”
- 4 nowe Laboratoria Innowacji
- Wzrost kwalifikacji kadry dydaktycznej instytucji partnerskich
- Nowe wersje językowe oprogramowania VirtualBrainstorm (VBS)
- Cykl sesji pokazowych, mających na celu zaprezentowanie możliwości wykorzystania i- Labu w procesie dydaktycznym
- Scenariusze wykorzystania Laboratorium Innowacji w procesie dydaktycznym
- Strona internetowa jako platforma informacyjno-komunikacyjna
- Dokumentacja związana z zarządzaniem projektem i ewaluacją projektu